تاریخچه مد فرانسه

گرامر – افعال گروه اول در زبان فرانسه
آذر ۲۷, ۱۴۰۰
لغات موضوعی – فعالیت در فضای باز- قسمت دوم
آذر ۲۷, ۱۴۰۰
گرامر – افعال گروه اول در زبان فرانسه
آذر ۲۷, ۱۴۰۰
لغات موضوعی – فعالیت در فضای باز- قسمت دوم
آذر ۲۷, ۱۴۰۰

تاریخچه مد فرانسه

از سال ۱۹۴۰ تا ۱۹۵۰ به دلیل اشغال شهر پاریس در جنگ جهانی دوم بسیاری از خیاطی ها و مراکز طراحی مد تعطیل شدند و مواد خام هم به سختی پیدا می شد به همین علت پارچه های دست بافت رونق پیدا کردند.

در این دوره استایل های مردانه برای خانم ها مد شد و آنها کت های مردانه تقریبا کوتاه و کلاه های ساده می پوشیدند. به دلیل اینکه رژیم فرانسه از آلمان شکست خورده بود و جامعه را تحت تاثیر قرار داده بود و فرانسه این بار به استایل های مردانه برای یک زن احتیاج داشت نه یک بانوی آزاد و شیک پوش .

 

سال ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰ معروف به دهه احتیاط و ترس است !

با اینکه بانوان در این دهه توانسته بودند از حقوق مختلفی از جمله رانندگی و یا کار کردن بهره مند شوند ولی تا حدودی جوانب احتیاط در پوشش را رعایت می کردند .در این دهه تجمل در پوشش رواج یافته بود و همچنین لباس های تنگ در قسمت کمر از این دوره باب شد . از نیمه ی دوم دهه ۵۰ میلادی استایل مردها به سمت راحتی و انعطاف پذیری بیشتری سوق پیدا کرد و قد اور کت ها هم کمی کوتاه تر شده بود .

از سال ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰ دهه ای پر آشوب بود، چون تا قبل از این دهه پاریس در سراسر دنیا مرکز مد محسوب می شد، اما کم کم

با پا گرفتن گروه های موسیقی و به وجود آمدن خرده فرهنگ ها، اوضاع تغییر کرد. و متاسفانه بعد از حدود ۳۰ سال رعایت تمام جوانب مد، این دهه حالتی عقب گرد داشت. لندن و ایتالیا به مراکز مد برای مردان تبدیل شدند و البته به نظر می رسید که هالیوود سبک مد لباس زنانه پاریس را به کار می برد .در این دهه دامن کوتاه و لباس هایی با قالب بی پروا و رنگارنگ مد شد. پیر کاردن هم در این دهه با برش های ماهرانه اش روی کار آمد.

 

سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰

از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ تغییرات زیادی در استایل ها به وجو آمد و دیگر از سبک کلاسیک تبعیت نمی شد و برخی از طراحان مد در پاریس این دهه رو پایان خوش سلیقگی و خوش استایلی می دانند چون در این زمان جریانات هیپی و خرده فرهنگ هایی که از زیر شاخه ی استایل های راک انشعاب گرفته بود رونق یافت .در این دهه پوشش زن ها و مردها به یکدیگر نزدیک شده بود و حالت فرا جنسیتی گرفته بود و همچنین تونیک های گل دار و شلوار های رنگی و گشاد مد شده بود

 

سال ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰

از سال ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ اوج رونق صنعت مد بود. و همچنین ارتباط مدیا به خصوص تلویزیون با مد و فشن به اوج خودش رسید. در جامعه استایل راحت و ساده پوشی طرفداران زیادی پیدا کرده بود .لباس های ورزشی شیک شدند و شلوارهای استرچ، هد بند های پهن و به طور کلی استایل اسپرت رواج یافت .

سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰

از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ مدرنیته به اوج خودش رسید و تقریبا تمام مردم دنیا استایل تقریبا یکسانی داشتند و خوشبختانه دیگر این گونه نبود که فقط قشر مرفه جامعه بتوانند استایل های خاص داشته باشند و فرصت بیشتری برای سرکشی عموم مردم و یا اقلیت های خرده فرهنگی که از نظر مالی در سطح بالایی نبودند فراهم شده بود . در این دهه همچنان ساده پوشی برنده بود و حتی استایلی به نام رترو که از دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی الهام می گرفت بیشتر به چشم میخورد .

و در آخر می بینیم که این تغیرات در طول زمان در جهت ساده پوشی و لباس های راحت تر بوده است.

تهیه و تنظیم : غزل وحدتی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *