اشتباهات رایج در زبان فرانسوی-قسمت شصت و یکم
اسفند ۲, ۱۴۰۰
مکالمه- منفی نگری
اسفند ۲, ۱۴۰۰

تحصیل در بلژیک

مزایای تحصیل در بلژیک

 برای دانشجویان خارجی، تحصیل در بلژیک جذاب و بسیار وسوسه انگیز است. آموزش های ارائه شده در دانشگاه های بلژیک بسیار به دانشگاه های فرانسه شبیه است، البته با مزایای بیشتر. تحصیلات عالی در بلژیک برای اکثر افراد به راحتی قابل دسترسی است. و هزینه های تحصیل نیز پایین است.

علاوه بر این، بلژیک به دلیل کیفیت تحصیلات دانشگاهی خود در رشته های، آموزش پیراپزشکی(به زبان فرانسه paramédicales) مانند: فیزیوتراپی (به زبان فرانسه la kinésithérapie) یا پرستاری (به زبان فرانسه l’infirmerie)، آموزش دامپزشکی (به زبان فرانسه vétérinaires) و مطالعات هنری (به زبان فرانسه les études artistiques.) شناخته شده است.

تحصیلات عالی در بلژیک

 

آموزش عالی در بلژیک که از پایان دوره متوسطه برای دانش آموزان بلژیکی که دارای مدرک تحصیلی متوسطه هستند به دو نوع اصلی تقسیم می شود:

  • مؤسسات دانشگاهی که در بسیاری از رشته‌ها، دوره‌های لیسانس، کارشناسی ارشد و دکترا را ارائه می‌دهند.
  • مؤسسات آموزشی غیر دانشگاهی که هم دانشگاه ها و هم مدارس هنری را گرد هم می آورند. آموزش عالی کوتاه مدت را ارائه می دهد که منجر به مدرک لیسانس می شود و تحصیلات عالی نوع طولانی در سطح دانشگاه که منجر به مدرک کارشناسی ارشد می شود.

هنوز مؤسسات آموزش عالی خاص تری در بلژیک وجود دارد، مانند مدرسه نظامی سلطنتی (به زبان فرانسهl’École Royale militaire) که افسران ارتش بلژیک را آموزش می دهد، مدرسه سلطنتی برای افسران درجه دار (به زبان فرانسه l’École Royale des sous-officiers) که آموزش برای افسران درجه دار و همچنین آکادمی پلیس ارائه می دهد.

بسته به جایی که تحصیلات عالی خود را انجام می دهید، دوره ها به زبان فرانسه، زبان هلندی یا زبان انگلیسی تدریس می شوند. برخی از موسسات، به ویژه دانشگاه ها، انتخاب زبان دوره را به دانش آموزان خود واگذار می کنند.

مزایای تحصیل در بلژیک

بلژیک که در قلب اروپا با پایتختی بروکسل قرار دارد، یک کشور اروپایی است که در سراسر جهان به دلیل چند فرهنگی بودن و استقبال مردم، به ویژه دانشجویان خارجی، شناخته شده است.

از نظر تحصیلی، بلژیک در سطح بین المللی به عنوان کشوری شناخته می شود که آموزش عالی دانشگاهی یا غیر دانشگاهی با کیفیت بالا ارائه می دهد. علاوه بر این، بلژیک مزایای زیادی را برای دانشجویان خارجی که برای تحصیل به آنجا می آیند ارائه می دهد: شهریه ها در میان پایین ترین ها در اروپا است، قیمت اجاره مسکن دانشجویی خیلی بالا نیست و این کشور یکی از بهترین خدمات درمانی در جهان را دارد.

 

موسسات دانشگاهی

بلژیک، یک ایالت فدرال متشکل از جامعه فرانسوی، فلاندری و آلمانی زبان و منطقه پایتخت بروکسل، دارای دانشگاه های زیادی است.

بدون احتساب تعداد زیادی مؤسسه آموزش عالی (به زبان فرانسه hautes écoles)، کمتر از ده دانشگاه وجود دارد که پذیرای دانشجویان بلژیکی و خارجی هستند و به آنها برنامه های تحصیلی در مقاطع کارشناسی (به زبان فرانسه  baccalauréat)، کارشناسی ارشد (به زبان فرانسه master) یا دکترا (به زبان فرانسه doctorat) در بسیاری از رشته ها مانند اقتصاد (به زبان فرانسه l’économie)، علوم (به زبان فرانسه les sciences)، مهندسی (به زبان فرانسه l’ingénierie) ، زبان (به زبان فرانسه les langues) یا حتی روانشناسی (به زبان فرانسه la psychologie.)  ارائه می دهند.

دانشگاه ها در زمینه های مختلف از زراعت (به زبان فرانسه  l’agronomie)، هنرهای کاربردی (به زبان فرانسه aux arts appliqués )،  اقتصاد (به زبان فرانسه l’économie )، مطالعات پیراپزشکی (به زبان فرانسه  les études paramédicales)، آموزش (به زبان فرانسه l’éducation )، علوم اجتماعی (به زبان فرانسه les sciences sociales )، فناوری (به زبان فرانسه les technologi ) و ترجمه/تفسیر (به زبان فرانسه la traduction interprétation)، آموزش، ارائه می دهند.

بلژیک که کشوری با هنر جدید است که به خاطر کمیک استریپ ها (به زبان فرانسه la bande dessinée)  شناخته می شود، دارای۱۷ مدرسه هنری در سطوح بالاتر در تمام زمینه های هنر پلاستیک (به زبان فرانسه l’art plastique)، موسیقی (la musique)، نمایش (به زبان فرانسه l’art dramatique )، یا حتی تکنیک های مرتبط با رسانه و تلویزیون (به زبان فرانسه aux médias et à la television)  است.

یک سال تحصیلی در بلژیک

دوره یک سال تحصیلی در بلژیک، دانشگاهی یا غیر دانشگاهی به سه ترم تقسیم می شود:

ترم اول سال تحصیلی عموماً از اواسط سپتامبر شروع می شود و در دسامبر به پایان می رسد. به طور کلی شروع سال تحصیلی کمی دیرتر از دبیرستان ها است. این سه ماهه اول به طور مستقیم با امتحانات در ژانویه دنبال می شود.

ترم دوم سال، از ابتدای فوریه آغاز می شود. تا اواسط ماه مه ادامه دارد و به طور مستقیم با امتحانات پایان سال تحصیلی که معمولاً از اواخر ماه مه تا اواسط ژوئن شروع می شود، دنبال می شود.

هنوز یک سه ماهه سوم وجود دارد که در تابستان برگزار می‌شود و به دانش‌آموزانی که در امتحانات ژوئن مردود شده‌اند اجازه می‌دهد در جلسات جبرانی که از اواسط آگوست تا اواسط سپتامبر برگزار می‌شود، مجدداً در آن شرکت کنند.

امکان کار پس از تحصیل در کشور

دانشجویان فرانسوی که تحصیلات عالی خود را در بلژیک می گذرانند و مدرک لیسانس یا فوق لیسانس دریافت می کنند، می توانند برای هر شرکت بلژیکی کار کنند.

دانشجویان خارجی که به کشور مبدا خود باز می گردند، به دلیل کیفیت آموزش عالی بلژیک که در سراسر جهان شناخته شده است، برای یافتن کار مشکلی نخواهند داشت.

پس از اخذ مدرک کارشناسی ارشد، دانشجویان خارجی نیز می توانند مانند دانشجویان بلژیکی، تحصیلات خود را ادامه دهند و پس از دفاع از پایان نامه در مقابل هیئت منصفه، در یک برنامه تحقیقاتی برای اخذ مدرک دکترا پذیرفته شوند.

تهیه و تنظیم : هانیه خسروان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.