سنت های عید پاک در فرانسه و سراسر جهان

پایتخت عطر جهان
تیر ۲۵, ۱۳۹۹
جشن سنتی لیمو فرانسه
تیر ۲۵, ۱۳۹۹

سنت های عید پاک در فرانسه و سراسر جهان

در ذهن همه، عید پاک تعطیلاتی ست که منبع شادی برای پیر و جوان است. پس از کریسمس مهمترین عید مذهبی در فرانسه عید پاک (به زبان فرانسه Pâques ) است، که هر سال اولین یکشنبه بعد از ماه کامل در میان ۲۲ مارس (۲ فروردین) تا ۲۵ آوریل (۵ اردیبهشت) که رستاخیز حضرت عیسی را گرامی می دارند. آداب و رسوم این جشن در فرانسه و جهان چیست ؟

Easter eggs cute bunny. Funny decoration. JOYEUSES PÀQUES! – Happy Easter in french

نکته گرامری :

عید پاک(به زبان فرانسه Pâques ) یک کلمه مذکر مفرد است در جمله ی مانند : “امسال عید پاک را با خانواده جشن خواهیم گرفت.” (به زبان فرانسه Cette année, nous fêterons Pâques en famille »)، اگر این کلمه به عنوان صفت استفاده شود به اسم مونث جمع تبدیل می شود، اینگونه برای دوستان و خانواده آرزو می کنیم: “عید پاک مبارک” (به زبان فرانسه « Joyeuses Pâques ! »).

عید پاک مبارک به زبان ایتالیایی« Buona Pasqua »، به زبان انگلیسی« Happy Easter »، به زبان آلمانی «Frohe Ostern »، به زبان اسپانیایی« Felices Pascuas » .

نمادهای عید پاک

شکلات (به زبان فرانسه le chocolat )، زنگ (به زبان فرانسه les cloches)، تخم مرغ (به زبان فرانسه les œufs)، خرگوش (به زبان فرانسه les lapins)، مرغ (به زبان فرانسه les poules) یا حتی بره (به زبان فرانسه l’agneau) از دوران باستان از نمادهای اصلی عید پاک بوده اند.

غذاهای عید پاک

غذاهای متنوعی برای عید پاک درفرانسه و سرار جهان تهیه می شود. مثلا در فرانسه، معمولا گوشت بره با سیب زمینی (به زبان فرانسه pommes de terre)، لوبیای سبز (به زبان فرانسه haricots verts ) یا لوبیای فلاژولت (به زبان فرانسه flageolets) سرو می کنند. در کشورنیکاراگوئا در آمریکای مرکزی خوردن گوشت قرمز در این روز ممنوع بوده، و ساکنان گوشت ایگوانا (به زبان فرانسه la viande d’iguane) را همراه با ذرت (به زبان فرانسه maïs) و سبزیجات کبابی (به زبان فرانسه légumes) میل می کنند.

پارس ها، مصری ها و سپس رومی ها از تخم مرغ های تزئین شده برای جشن ابتدای بهار استفاده می کردند. این سنت فعلی به قرن پانزدهم میلادی باز می گردد، که کاتولیک ها در طول دوره عید پاک اجازه مصرف تخم مرغ را نداشتند. بنابراین تخم مرغ ها در را تزئین کرده تا بعد از جشن آنها را بفروش بگذارند.

از جمله فعالیت هایی که کودکان در این دوران انجام می دهند “شکار تخم مرغ” (به زبان فرانسه « chasse aux œufs » ) والدین تخم مرغ های تزئین شده را در حیاط خانه یا باغ پنهان می کنند و بچه ها باید آنها را پیدا کنند.

ترجمه و تنظیم : هانیه خسروان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.