لهجه‌های مختلف زبان فرانسوی

Princesse boudeuse
بهمن ۲۰, ۱۳۹۹
Des ailes de grenouille
بهمن ۲۰, ۱۳۹۹
Princesse boudeuse
بهمن ۲۰, ۱۳۹۹
Des ailes de grenouille
بهمن ۲۰, ۱۳۹۹

لهجه‌های مختلف زبان فرانسوی

لهجه های مختلف زبان فرانسوی

لهجه های مختلف زبان فرانسوی

یکی از مواردی که هنگام شروع یادگیری زبان فرانسه بیشتر زبان آموزان جذب آن میشوند، یادگیری لهجه‌های مختلف زبان فرانسوی است. زبان فرانسه در بسیاری از کشورها غیر از کشور فرانسه نیز صحبت می شود. به عنوان مثال: در بلژیک، سوئیس، کانادا، کنگو، سنگال و بسیاری دیگر. در این مقاله بسیاری از لهجه های فرانسوی را برای شما توضیح داده ایم.

 

 

 

لهجه‌های مختلف زبان فرانسوی

محتوی مقاله

• لهجه فرانسوی مارسی

در فرانسه، اگر لهجه فرانسوی وجود داشته باشد که بسیار معمولی باشد، آن لهجه مارسی است. مارسی، بندر قدیمی، کلیسا و لهجه نمادین خود را ارائه می دهد. زبان محلی شکوه و جلال خود را از دست نداده است. بسیاری از اصطلاحات مارسی یا پرووانسو (به زبان فرانسه provençaux) وجود دارد که هرگز در فرهنگ لغت پیدا نخواهید کرد. به عنوان مثال، “چالر (به زبان فرانسه chaler) به معنای حمل کردن کسی یا چیزی در ترک دوچرخه.

• لهجه فرانسوی پاریسی (به زبان فرانسه L’accent parisien)

مدت هاست که لهجه فرنسوی پاریسی به عنوان مدل انتخاب می شود. اما جنوبی ها (افراد جنوب فرانسه) دریافتند که پاریسی ها لهجه تندی دارند! در واقع، لهجه پاریسی جنبه های آوایی خاصی دارد! به عنوان مثال، صدای / ɑ / جایگزین /a/ می شود و اصوات / ø / و / ə / ، [ø] تلفظ می شود.

• لهجه فرانسوی شمالی (به زبان فرانسه L’accent du Nord)

در شمال، برخی از افراد به زبان چتیمی صحبت می کنند. همه شمالی ها لهجه ندارند و بسته به منطقه و نسل لهجه های متفاوتی دارند. لهجه شمال فرانسه تحت تأثیر زبان های Oil (گویشهایی متشکل از زبان فرانسه استاندارد، که در نیمه شمالی فرانسه و جنوب بلژیک صحبت می شود.) است. زبان شناسان، زبان فرانسه را به دو گروه اصلی جغرافیایی، Langues d’oïl به شمال و Langues d’oc در نیمه جنوبی فرانسه تقسیم می کنند.

• لهجه فرانسوی جنوبی یا لهجه میدی (du midi)

چندین لهجه فرانسوی در جنوب فرانسه وجود دارد که تحت تأثیر زبانهای اوکیتانیایی(به زبان فرانسه Occitan(یک زبان است که در جنوب فرانسه، موناکو، دره های اکسیتان ایتالیا و همچنین وال د آران اسپانیا صحبت می شود. ساکنان جنوب غربی، که تحت تأثیر اوکیتانیایی قرار دارند، به خصوص در منطقه تولوز لهجه بارزی را حفظ می کنند. به عنوان مثال، آنها “s” را در انتهای کلمات کمتر می گویند.
برای تشخیص لهجه و تمرین لهجه جنوبی، گزیده ای از فیلم، جلال پدر من (به زبان فرانسهLa gloire de mon père) ساخته مارسل پاگنول (به زبان فرانسه Marcel Pagnol) را تماشا کنید.

 

 

لهجه های مختلف فرانسوی در سراسر جهان

زمانی که از اقیانوس اطلس عبور می کنید، با یکی دیگر از لهجه‌های زبان فرانسوی که کبکی است رو برو می شوید. در این مورد می توانید، تلفظ کاملاً متفاوتی از حروف صدادار و یک صوت را با آنچه که در فرانسه می شنیدید، مشاهده کنید. در واژگان، اصطلاحات و عبارات نیز تفاوت هایی وجود دارد.
در اروپا به ویژه در بلژیک با لهجه های متفاوت دیگری روبرو می شوید. همین امر در سوئیس، که چندان از بلژیک دور نیست صدق می کند.
اگر یک تور قاره آفریقا داشته باشید، بسیاری از لهجه‌های مختلف فرانسوی را خواهید شنید. هرچه از فرانسه دور می شوید، لهجه ها متفاوت تر می شوند. مانند بسیاری از کشورهای آفریقایی، تلفظ R است که متفاوت خواهد بود.

در پایان مجددا تاکید می نماییم که برای یادگیری زبان فرانسه، می بایست چند لهجه معروف در خود کشور فرانسه و خارج از این کشور آشنایی داشته باشید. یکی از روش های شناخت این لهجه ها، دنبال کردن منابع مختلف صوتی و تصویری از مناطق و کشورهایی است که آن لهجه فرانسوی در آنجا صحبت می شود.

اگر لهجه دیگری از زبان فرانسوی را می شناسید با ما و سایر دوستانتان در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

 

تهیه و تنظیم : هانیه خسروان

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *