معروف ترین کمیک های فرانسوی زبان

مکالمه : کافه رفتن در زبان فرانسه
دی ۱۷, ۱۳۹۹
نقل قول : دوست داشته شدن
دی ۱۷, ۱۳۹۹
مکالمه : کافه رفتن در زبان فرانسه
دی ۱۷, ۱۳۹۹
نقل قول : دوست داشته شدن
دی ۱۷, ۱۳۹۹

معروف ترین کمیک های فرانسوی زبان

کمیک های فرانسوی

کمیک های فرانسوی زبان

۱۰ کمیک معروف فرانسوی

تعداد زیادی کمیک فرانسوی زبان وجود دارد که در سراسر جهان موفقیت خیره کننده ای داشته اند. برای زبان آموزان فرانسوی، خواندن یک متن طولانی یا یک رمان فرانسوی می تواند بسیار ترسناک باشد. کلید یادگیری زبان ایجاد علاقه است و کمیک های فرانسوی برای این کار، انتخاب مناسبی هستند. خواندن کمیک ها اغلب یک روش خوب برای آشنایی بیشتر با زبان شفاهی است.

کمیک ها چطور به یادگیری زبان فرانسوی کمک می کنند؟

محتوی مقاله

کمیک های فرانسوی دارای موضوعات متفاوت و متنوعی هستند و شما می توانید با توجه به علاقه خود یکی از این موضوعات را انتخاب کنید. خواندن یک کمیک با موضوع مورد علاقتان، مسیر یادگیری زبان فرانسوی را برای شما آسان تر می کند.

کمیک ها همچنین به دلیل داشتن تصاویر، راه یادگیری زبان فرانسوی را برای شما هموارتر می سازند. دیدن حالات چهره شخصیت ها، به فهم معنای کلمات کمک می کند و همچنین حفظ کلمات را ساده تر می کند.

مخاطب کمیک های فرانسوی خود فرانسوی زبانان هستند. پس کمیک یک کتاب آموزشی برای یادگیری زبان فرانسه نیست. اما کمیک ها عمدتا حاوی تعداد زیادی دیالوگ هستند که این دیالوگ ها شباهت بسیاری به زبان محاوره و روزانه فرانسوی ها دارد. پس کمیک یک روش عالی برای یادگیری عبارات محاوره ای فرانسه است! ترکیب داستان های کوتاه، دیالوگ های کوتاه و تصاویر یکی از بهترین راه ها برای یادگیری زبان فرانسه است.

خواندن کمیک های فرانسوی همچنین بینشی در مورد فرهنگ فرانسه به شما ارائه می دهد.
در حالی که کمیک ها به زبان فرانسوی هستند، لازم به ذکر است که همه آنها از فرانسه نمی آیند. باید بدانید که کشور بلژیک کمک زیادی به کمیک های فرانسوی زبان کرده است و بسیاری از کمیک ها متعلق به نویسندگان بلژیکی است. کمیک های فرانسوی-بلژیکی، درست بعد از کمیک های ایالات متحده و ژاپن، از محبوب ترین کمیک ها در جهان هستند.
اگرچه بیشتر کمیک ها از اواسط قرن ۲۰ شروع شده اند، اما گاهی اوقات هنوز آلبوم های جدیدی وجود دارد که توسط نویسندگان دیگر منتشر می شود. پس اگر به کمیک های فرانسوی علاقه دارید منتظر آلبوم های جدید بعضی از این مجموعه ها باشید.

در اینجا کارشناسان انستیتو میلاد لیستی از کمیک های بسیار معروف فرانسوی زبان را به شما ارائه می دهند.

کمیک فرانسوی ماجراهای تن تن (Les Aventures de Tintin) (سطح:A2 – B1 )

کمتر کسی است که تن تن را نشناسد. حتی اگر از طرفداران دو آتشه این خبرنگار جوان نباشید، اسم او و سگ وفادارش، میلو، به گوشتان خورده است. یا شاید هم انیمیشن اقتباس شده از این کمیک را دیده باشید. در هر حال می توان گفت که تن تن، یکی از معروف ترین کمیک های فرانسوی زبان است.
ماجراهای تن تن، کمیکی است که توسط کارتونیست بلژیکی ژرژ رمی (Georges Remi)، معروف به هرژه (Hergé)، ساخته شده است. این کمیک برای اولین بار در ژانویه ۱۹۲۹ در  Le Petit Vingtième، ضمیمه هفتگی جوانان روزنامه “قرن بیستم” (Le Vingtième Siècle) ظاهر شد. داستان این مجموعه در طی قرن بیستم اتفاق می افتد و در مورد یک گزارشگر جوان بلژیکی است که با کمک سگ باوفای خود، میلو، و کاپیتان هادوک به کشف اسرار و حل جنایات بزرگ، در دور تا دور دنیا می پردازد. در یکی از مجموعه ها، تن تن حتی تا ماه هم می رود!!!
ماجراهای تن تن سرشار از نقاشی های عالی، شوخ طبعی و تفسیرهای سیاسی-اجتماعی است. اگر به ژانرهای ماجراجویی، پلیسی و علمی-تخیلی علاقه دارید، این کمیک، انتخاب مناسبی برای شماست.

با اینکه تن تن معروف ترین کمیک فرانسوی زبان بین ما ایرانیان است، اما کمیک دیگری وجود دارد که در جهان حتی از تن تن هم شناخته شده تر است…

کمیک فرانسوی استریکس (Astérix)( سطح: A2 – B1)

کمیک های آستریکس در اکتبر ۱۹۵۹ در مجله فرانسوی-بلژیکی Pilote ظاهر شدند. این کمیک توسط رنه گوسكيني (René Goscinny) نوشته شده و توسط آلبرت اودرزو (Albert Uderzo) به تصوير كشيده شده است.

این کمیک، داستان دهکده ای کوچک به نام گل (به زبان فرانسه Gaule) است. ساکنان این دهکده به لطف یک معجون جادویی که قدرت آن ها را زیاد می کند، سعی در جلوگیری از اشغال رومی ها دارند. شخصیت های اصلی داستان، آستریکس کوتاه قد اما باهوش و دوست صمیمیش، اوبلیکس، هستند. اوبلیکس در دروان کودکی در معجون جادویی افتاده است و به همین دلیل قدرت فوق العاده ای دارد.دهر کمیک آستریکس با معرفی زیر شروع می شود:

“سال ۵۰ قبل از میلاد است. گل كاملاً توسط رومی ها اشغال شده است. خوب، نه كاملاً… یك دهكده كوچك از گلی های تسلیم نشدنی هنوز در برابر مهاجمان ایستادگی می كند…”
شوخ طبعی این کمیک، خاص فرانسویان است و به خوانندگان و زبان آموزان کمک می کند که طنز فرانسوی و همچنین انتقادات اجتماعی را بهتر درک کنند.
شاید درباره شهرت تن تن، در میان ایرانیان کمی اغراق کردیم. جالب است که بدانید یک کمیک دیگر، حتی معروف تر از تن تن وجود دارد…

لوک خوش شانس (Lucky Luke) ) (سطح: A2 – B1)

لوک خوش شانس نیاز به معرفی ندارد. او یک کابوی تنهاست که می تواند حتی از سایه خود سریع تر شلیک کند. لوک خوش شانس توسط کاریکاتوریست بلژیکی به نام موریس دو بور در سال ۱۹۴۶ خلق شد.
داستان این کمیک در غرب وحشی می گذرد. لوک خوش شانس با همراهان خود، جالی جامپر (به زبان انگلیسی Jolly Jumper)، باهوش ترین اسب جهان و بوشوگ (به زبان انگلیسی Rantanplan)، احمق ترین سگ جهان، تلاش می کند که در غرب وحشی
عدالت را برقرار کند. دشمنان او تبه کارانی تخیلی یا الهام گرفته از تاریخ آمریکا هستند. معروف ترین این بزهکاران، برادران دالتون نام دارند. موضوعی که این کمیک را جالب می کند، روبرو شدن لوک خوش شانس با شخصیت های تاریخی مانند آبراهام لینکلن، مارک تواین و بسیاری از گانگسترهای بدنام است!

بلیک و مورتیمر (Blake et Mortimer) (سطح: B1)

شاید مجموعه تلویزیونی بلیک و مورتیمر را به یاد داشته باشید. این مجموعه تلویزیونیِ کارتونی بر پایه داستان های مصوری به همین نام ساخته شد. بلیک و مورتیمر در سال ۱۹۴۶ توسط نویسنده بلژیکی ادگار پیر جیکوبز ایجاد شد.
کاپیتان فرانس بلیک یک جاسوس و رئیس MI-5، و فیلیپ مورتیمر دانشمند انگلیسی است. دشمن سرسخت آنها که تقریباً در همه کتاب ها آمده است، سرهنگ اولریک (به زبان انگلیسی Colonel Olrik) است. این کمیک، رمز و راز، جنگ سرد و عناصر داستان علمی را با هم مخلوط می کند. این کمیک مناسب کسانی است که عاشق موضوعات علمی تخیلی و اکشن هستند و به دنبال پیشرفت درک مطلب خود هستند.

اسمورف ها (Les Schtroumpfs) سطح: (A2)

کمیک اسمورف ها در سال ۱۹۵۸ توسط هنرمند طنز بلژیکی، پیو (Peyo) ساخته شد. اسمورف ها موجودات انسان نمای آبی ای هستند که در خانه هایی به شکل قارچ زندگی می کنند.

اینموجودات در یک جنگل جادویی زندگی می کنند و سعی می کنند با گارگامل شرور و گربه اش آزرائل مبارزه کنند. همه شخصیت های این کمیک، که عمدتا مرد هستند، شبیه یکدیگرند و هر اسمورف با توجه به شخصیتش نامگذاری شده است. این موجودات کوچک آبی رنگ، کلاه های فریژی (فریگی) به سر می کنند که نشان دهنده آزادی در دوران مدرن است.
ویژگی جالب زبان اسمورفی استفاده مکرر از کلمه schtroumpf و مشتقات آن است.

On va schtroumpfer des pommes. = On va cueillir des pommes.

این کمیک متشکل از داستان های ساده ماجراجویی جسورانه است که خوانندگان را سرگرم می کند. همچنین، از آنجایی که اسمورف ها همه بر اساس شخصیت خود نامگذاری شده اند، خواندن این کمیک، تمرین خوبی برای یادگیری صفت های فرانسوی است!
در ادامه به معرفی بعضی از کمیک های فرانسوی کمتر شناخته شده در بین ایرانیان می پردازیم.

گاستون لاگاف (Gaston La Gaffe) (سطح: A2 – B1)

این کمیک در سال ۱۹۵۷ توسط کاریکاتوریست بلژیکی آندره فرانکوین (André Franquin) در مجله طنز فرانوسی-بلژیکی اسپیرو ایجاد شد.
برخلاف بسیاری از کمیک ها که روی قهرمانان متمرکز هستند، این کمیک بر روی زندگی روزمره گاستون لاگاف (که نام خانوادگی وی به معنای “اشتباه” است) متمرکز است. او یک جوان تنبل و دست و پا چلفتی است که به عنوان کارمند در Spirou – همان مجله ای که کمیک در آن منتشر شده است – کار می کند. گاستون هیچوقت، هیچکدام از کارهای خود را انجام نمی دهد و همیشه از مسئولیت های خود فراری است. او ترجیح می دهد روزهای کاری خود را با کارهای عجیب و غریب، گوش دادن به موسیقی و انجام آزمایش های شیمیایی، که معمولاً با انفجار آزمایشگاه موقت علومش به پایان می رسد، بگذراند. این کمیک سرگرمی و خنده را برای زبان آموزان فرانسوی در هر سنی به ارمغان می آورد.

کیمک فرانسوی اسپیرو و فانتازیو (Spirou et Fantasio)(سطح: A2 – B1)

این کمیک توسط رابرت ولتر، نویسنده و کارتونیست فرانسوی، در سال ۱۹۳۸ ساخته شده است. اسپیرو و فانتازیو دو روزنامه نگار ماجراجو هستند که با همراهی اسپیپ (به زبان انگلیسی Spip)، یک سنجاب کوچک، با دانشمندان دیوانه و دیکتاتورهای شیطان صفت مبارزه می کنند و به ماجراجویی های خارق العاده ای در سراسر جهان می پردازند! این کمیک شباهت زیادی به تن تن دارد و مملو از ماجراجویی و داستان های جالب است. پس اگر سری ماجراهای تن تن را تمام کرده اید، بهتر است به سراغ این کمیک بروید.

فکاهی فرانسوی بکاسین (Bécassine) (سطح: A2 – B1)

بکاسین اولین بار در مجله هفته سوزت (La Semaine de Suzette)، توسط ژاکلین ریویر، نویسنده فرانسوی در سال ۱۹۰۵ ظاهر شد.
بکاسین، اولین شخصیت اصلی زن کتاب های کمیک، یک خدمتکار جوان شهرستانی از استان برتانی فرانسه است. او لباس سنتی می پوشد و بسیار دست و پا چلفتی است، اما با این حال قلبی مهربان دارد. این کمیک، داستان زندگی روزمره او را به عنوان یک خدمتکار خانه و پرستار بچه روایت می کند. ماجراهای سفرهای بکاسین به کل دنیا از دیگر داستان های این کمیک است.
این کمیک که در سال ۱۹۰۵ خلق شده است، یکی از اولین کمیک های فرانسه به حساب می آید. بکاسین برای دوست داران تاریخ، تصویری عالی از فرانسه آن دوران نمایش می دهد.

فکاهی فرانسوی بول و بیل (Boule et Bill) (سطح: B1)

بول و بیل توسط ژان روبا، نویسنده بلژیکی و با همکاری موریس روزی ساخته شده است که اولین بار در سال ۱۹۵۹ در مجله اسپیرو ظاهر شد. داستان این کمیک حول محور زندگی معمولی یک خانواده عادی می چرخد: یک مرد و همسرش، پسر کوچکشان بول به همراه دو حیوان خانگیشان: بیل که یک سگ است و کارولین که یک لاک پشت است. این کمیک طنز، یک تصویر بی نقص از یک خانواده معمولی فرانسوی به خوانندگان ارائه می دهد.

کمیک فرانسوی بابار (Babar) سطح: مبتدی

بابار، برای اولین بار در سال ۱۹۳۱ در کتاب کودکان “Histoire de Babar” ظاهر شد. بابار توسط ژان دو برونهوف، نویسنده فرانسوی خلق شده است.
بابار یک فیل متمدن است که دارای خصوصیات انسانی است. او بعد از کشته شدن مادرش در جنگل توسط شکارچیان، از جنگل فرار می کند و خود را در یک شهر بزرگ گم می شود. یک پیرزن مهربان او را به سرپرستی میگیرد، به او لباس می پوشاد و برایش یک معلم خصوصی استخدام می کند. بابار پس از یادگیری شیوه زندگی انسانها،  به جنگل برمی گردد تا به فیل های دیگر یاد دهد که چگونه متمدن شوند. از بین کمیک هایی که در این مقاله معرفی شد، بابار مناسب ترین کمیک برای کودکان است.
در آخر باید گفت که یادگیری زبان فرانسوی نه تنها کار سختی نیست، بلکه با کمک این داستان های مصور، حتی می تواند تبدیل به یک کار لذت بخش شود. پس کمیک مورد علاقه خود را انتخاب کنید و از همین امروز شروع به یادگیری مفرح زبان فرانسوی کنید.

ترجمه، تهیه و تنظیم : سارا کیوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *