مانند زبان انگلیسی یا هر زبان دیگری، در زبان فرانسوی نیز آزمون‌های بین‌المللی وجود دارد. شرکت در آزمون‌های بین‌المللی و کسب نمره لازم، برای افرادی که قصد ادامه تحصیل در کشور مقصد، کار، ازدواج، دریافت ملیت و غیره را دارند، از مهمترین قدم‌ها می‌باشد.

برای نشان دادن سطح زبان فرانسوی، چند آزمون بین‌المللی زبان فرانسوی مانند آزمون TCF، آزمون DELF و DALF، آزمون TEF در دسته شناخته‌شده‌ترین‌ها و مورد تایید اکثر کشورهای فرانسه‌زبان دنیا است.

در این مقاله به معرفی آزمون TCF می‌پردازیم.

آزمون TCF چیست 

محتوی مقاله

آزمون Test de Connaissance du Français که به اختصار TCF نامیده می‌شود، آزمون ارزیابی سطح زبان فرانسوی است که توسط مرکز Centre International d’études pédagogiques یا به اختصار CIEP یا مرکز بین‌المللی تحصیلات آموزشی طراحی و برگزار می‌شود.

این مرکز علاوه بر طراحی آزمون، وظیفه مشخص کردن تاریخ آزمون TCF، هزینه آزمون TCF، مراکز برگزاری آزمون TCF و غیره را عهده‌دار است.

آزمون TCF زبان فرانسه که در نسخه‌های مختلف برگزار می‌شود بیشتر به هدف ادامه تحصیل در کشورهای فرانسه و کانادا مورد استفاده قرار می‌گیرد، هر چند که یک سری از نسخه‌های آزمون برای دریافت ملیت فرانسوی و کانادایی یا کار کردن در این کشورها و سایر کشورهای فرانسه‌زبان نیز، مورد تایید است.

در آزمون TCF با توجه به نسخه آزمون و اهداف متقاضی، مهارت‌های مختلف زبانی مورد امتحان قرار گرفته که در سرفصل‌های بعدی به آن می‌پردازیم.

هزینه آزمون TCF سال ۲۰۲۴ چه مقدار است؟ 

هر سال بخش فرهنگی سفارت فرانسه در ایران، هزینه جدید را اعلام می‌دارد. برای سال ۲۰۲۴ هزینه آزمون TCF مبلغ ۱۳۰ یورو به علاوه ۵۰۰ هزار تومان تعیین گردیده است.

لارم به ذکر است که متقاضیان امکان پرداخت معادل ریالی مبلغ یورویی را نداشته و در هنگام مراجعه به کامپوس فرانس یا بخش فرهنگی سفارت فرانسه در ایران برای پرداخت هزینه آزمون TCF، می‌بایست این مبلغ را به صورت نقدی پرداخت نمایند. همچنین سکه و اسکناس ۵۰۰ یورویی و اسکناس‌ها مخدوش دریافت نخواهد شد.

مبلغ ریالی نیز می‌بایست ۲۴ ساعت قبل از مراجعه حضوری برای پرداخت مبلغ یورویی به شماره کارت اعلامی در ایمیل دعوت به پرداخت، به صورت کارت به کارت واریز گردد.

تاریخ آزمون TCF ۲۰۲۴ 

بر خلاف آزمون‌های DELF و DALF زبان فرانسه که در بازه‌های بلندمدت‌تر برگزار می‌شوند، آزمون TCF به صورت و ماهانه در بخش فرهنگی سفارت فرانسه در تهران برگزار می‌شود.

هر ماه حداقل یک آزمون و در برخی از ماه‌های سال که متقاضی شرکت در آزمون بیشتر است حتا تا ۳ آزمون برگزار می‌شود. همانطور که پیشتر اشاره شد، آزمون TCF نسخه‌های متفاوتی دارد و بنابراین طبیعی است که در طول سال، آزمون نسخه‌های مختلف برگزار می‌شود.

معمولا آزمون TCF در نسخه مهارت‌های اجباری، نیمه اول هر ماه و در نسخه مهارت‌های اجباری و اختیاری در نیمه دوم هر ماه برگزار می‌شود. آزمون نسخه‌های کانادا و Québec هم معمولا دو ماه یکبار برگزار می‌شوند.

معمولا برنامه‌های آزمون‌های هر سال در کانال‌های اطلاع‌رسانی بش فرهنگی سفارت فرانسه در ایران ابتدای سال اعلام می‌گردد و توصیه می‌کنیم عضو این کانال‌های اطلاع‌رسانی این بخش باشید.

ثبت‌نام آزمون TCF

حدودا یک ماه تا ۴۰ روز قبل از برگزاری هر آزمون TCF سفارت فرانسه، لینک فرم و تاریخ شروع پیش‌ثبت‌نام آزمون TCF مربوطه از طریق کانال‌های اطلاع‌رسانی‌ سفارت فرانسه در تهران اعلام می‌گردد. متقاضیان می‌بایست در بازه زمانی تعیین شده به لینک پیش‌ثبت‌نام مراجعه کرده و ثبت‌نام مقدماتی خود را انجام دهند.

توصیه می‌کنیم که هنگام پیش‌ثبت‌نام پاسپورت و اطلاعات ایمیل خود را همراه داشته باشید. پس از تکمیل فرم ثبت‌نام، پیامی مبنی بر موفقیت‌آمیز بودن پیش‌ثبت‌نام دریافت خواهید کرد. حدودا ۲۰ روز تا دو هفته قبل از تاریخ برگزاری آزمون، از طریق ایمیلی که هنگام ثبت‌نام درج کرده‌اید، پیامی مبنی بر دعوت به پرداخت هزینه آزمون TCF دریافت خواهید کرد.

در تاریخ‌های مقرر و با مراجعه حضوری به کامپوس فرانس یا بخش فرهنگی سفارت فرانسه در تهران، هزینه آزمون را پرداخت کرده و ثبت‌نام خود را در آزمون TCF قطعی می‌نمایید. سپس چند روز قبل از آزمون، کارت ورود به جلسه الکترونیکی خود را از طریق ایمیل دریافت خواهید نمود.

لازم به ذکر است که اگر خودتان امکان مراجعه حضوری را ندارید، شخصی از طرف شما با کپی پاسپورت‌تان هم می‌تواند جهت پرداخت هزینه‌های آزمون TCF، مراجعه نماید.

 

مراکز برگزاری آزمون TCF

در ایران، کامپوس فرانس یا بخش فرهنگی سفارت فرانسه در تهران، وظیفه مرکز برگزاری آزمون TCF در ایران است. آزمون TCF در دو نسخه کاغذی و کامپیتوری یا Sur Papier یا SP و Sur Ordinateur یا SO برگزار می‌شود.

تمامی آزمون‌های TCF در ایران، نسخه SO یا روی کامپیوتر است که در محل کامپوس فرانس در تهران برگزار شده و حضور متقاضی الزامی است.

شرایط سنی برای شرکت در آزمون TCF سفارت فرانسه 

بر خلاف بسیاری از آزمون‌ها که برای کودکان و نوجوانان نیز نسخه‌ای جداگانه برگزار می‌شود، برای شرکت در آزمون TCF سفارت فرانسه، می‌بایست حداقل ۱۶ سال داشت.

افراد زیر ۱۶ سال، مجاز به ثبت‌نام آزمون TCF سفارت فرانسه نیستند.

بخش‌های مختلف آزمون TCF

همانطور که پیش‌تر توصیخ داده شد، آزمون TCF در نسخه‌های مختلف و منطبق با هدف نهایی متقاضی برگزار می‌شود. از طرفی، مواد آزمون به دو بخش مهارت‌های اختیاری و اجباری تقسیم می‌شود که در نسخه‌های مختلف، متفاوت هستند. ابتدا بهتر است با نسخه‌های مختلف آزمون TCF آشنا شویم.

نسخه‌های آزمون TCF زبان فرانسه 

آزمون TCF در چهار نسخه و با اهداف مختلف برگزار می‌شود. ابتدا به معرفی هر چهار نسخه و در ادامه به معرفی مهارت‌های لازم برای شرکت در هر نسخه از آزمون می‌پردازیم.

  • TCF Tout Pulic یا TCF TP که ویژه افرادی است که زبان فرانسوی زبان مادری‌شان نبوده و هدف‌شان تحصیل یا کار به زبان فرانسوی است.
  • TCF Intégration, Résidence et Nationalité یا TCF IRN، ویژه افرادی است که در خواست اقامت بلندمدت یا ملیت فرانسوی دارند.
  • TCF Canada یا TCF CA، ویژه متقاضیانی است که درخواست مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری، پناهندگی و یا هر نوع دیگری از اقامت در خاک کانادا را دارند.
  • TCF Québec یا TCF QC، ویژه متقاضیانی است که درخواست اقامت دائمی در استان کبک کانادا را دارند.

مواد یا مهارت‌های آزمون TCF

آزمون TCF در کاملترین نسخه شامل ۵ مهارت خواهد بود اما این مهارت‌ها در همه آزمون‌ها یا اجباری نبوده و یا مورد سنجش قرار نمی‌گیرند.

سه مهارت زیر به صورت چند گزینه‌ای یا Questionnaire à choix multiples یا QCM مورد سنجش قرار می‌گیرند:

  • مهارت درک شنیداری یا compréhension orale
  • مهارت سنجش گرامر و دایره لغات یا Maîtrise des structure de la langue et lexique
  • مهارت درک مطلب یا compréhension écrite

و دو مهارت دیگر شامل موارد زیر می‌باشند:

  • مهارت تولید گفتاری یا Expression orale
  • مهارت تولید نوشتاری یا Expression écrite

در ادامه به معرفی کامل‌تر هر نسخه از آزمون TCF زبان فرانسوی می‌پردازیم.

 

نسخه آزمون TCF Tout Public یا TCF TP

سه مهارت اجباری

   شامل ۷۶ سوال

مدت زمان کل:

۱ ساعت و ۲۶ دقیقه

درک شنیداری یا compréhension orale – شامل ۲۹  سوال چند گزینه‌ای

۲۵ دقیقه

سنجش گرامر و دایره لغات یا Maîtrise des structure de la langue et lexique – شامل ۱۸ سوال چندگزینه‌ای

 

۱۵ دقیقه
درک مطلب یا compréhension écrite – شامل ۲۹ سوال چند گزینه‌ای۴۵ دقیقه
دو مهارت اختیاری
مهارت تولید نوشتاری یا Expression écrite۶۰ دقیقه
مهارت تولید گفتاری یا Expression orale۱۲ دقیقه

معمولا برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های کشور فرانسه، شرکت در هر پنج مهارت الزامی می‌باشد. اما اگر قصد ورود به دوره‌های آموزش زبان فرانسوی در کشور فرانسه را دارید، شرکت در دو مهارت اختیاری الزامی نمی‌باشد. توجه داشته باشید که این شرایط نسبی بوده و همه موسسات آموزشی، الزامات یکسانی ندارند. توصیه می‌شود، قبل از انتخاب نسخه مناسب آزمون، از مرجع درخواست کننده نمره زبان فرانسوی، استعلامات لازم را به عمل آورید.

 

نسخه TCF Intégration, Résidence et Nationalité یا TCF IRN

چهار مهارت اجباری

 شامل ۴۰ سوال چند گزینه‌ای و ۶ تمرین

مدت زمان کل:

۱ ساعت و ۱۵ دقیقه

درک شنیداری یا compréhension orale – شامل ۲۰ سوال چند گزینه‌ای۱۵ دقیقه
درک مطلب یا compréhension écrite – شامل ۲۰ سوال چند گزینه‌ای۲۰ دقیقه
مهارت تولید نوشتاری یا Expression écrite – شامل ۳ تمرین۳۰ دقیقه
مهارت تولید گفتاری یا Expression orale – شامل ۳ تمرین مکالمه رو در روی ممتحن۱۰ دقیقه

نسخه TCF Canada یا TCF CA  و نسخه TCF Québec

چهار مهارت اجباری

 شامل ۷۸ سوال چند گزینه‌ای و ۶ تمرین

مدت زمان کل:

۲ ساعت و ۴۷ دقیقه

درک شنیداری یا compréhension orale –شامل ۳۹ سوال چند گزینه‌ای۳۵ دقیقه
درک مطلب یا compréhension écrite – شامل ۳۹ سوال چند گزینه‌ای۶۰ دقیقه
مهارت تولید نوشتاری یا Expression écrite –شامل ۳ تمرین۶۰ دقیقه
مهارت تولید گفتاری یا Expression orale – شامل ۳ تمرین مکالمه رو در روی ممتحن۱۲ دقیقه

نتایج و سطوح آزمون TCF

زبان‌های اروپایی در قالب چهارچوب اروپایی مشترک مرجع برای زبان‌ها یا CEFR، به شش سطح تقسیم می‌شوند. A1 و A2 به عنوان مبتدی و مبتدی پیشرفته، B1 و B2 به عنوان متوسط و متوسط پیشرفته و C1 و C2 به عنوان سطوح عالی و عالی پیشرفته.

در آزمون‌های بین‌الملی زبان فرانسه، سطح داوطلب در این چهارچوب و بر اساس امتیاز کسب شده در آزمون، مشخص خواهد شد. یعنی برای هر مهارت سطح کسب شده در آزمون مشخص شده و در نهایت سطح کلی داوطلب نیز به صورت جداگانه اعلام می‌شود.

در سال‌های اخیر، سیستم سطح‌بندی در کشور کانادا با کمی تفاوت با کشور فرانسه اعمال شده و بر اساس مقیاس NCLC امتیازبندی می‌شود.

در مجموع، آزمون TCF از ۶۹۹ نمره برگزار شده که کسب نمره زیر ۱۰۰ در سوالات چند گزینه‌ای و زیر ۱ برای مهارت‎های تولید گفتار و نوشتار، هیچ امتیازی را برای متقاضی به همراه نخواهد داشت.

 

نتایج و امتیازهای آزمون TCF TP
سطحامتیاز کسب شده در سوالات چند گزینه‌ای

در سه مهارت اجباری

نمره کسب شده در مهارت‌های تولید گفتاری و نوشتاری
A1از ۱۰۱ تا ۱۹۹۱ از ۲۰ نمره
A2از ۲۰۰ تا ۲۹۹۲ تا ۵ از ۲۰ نمره
B1از ۳۰۰ تا ۳۹۹۶ تا ۹ از ۲۰ نمره
B2از ۴۰۰ تا ۴۹۹۱۰ تا ۱۳ از ۲۰ نمره
C1از ۵۰۰ تا ۵۹۹۱۴ تا ۱۷ از ۲۰ نمره
C2از ۶۰۰ تا ۶۹۹۱۸ تا ۲۰ از ۲۰ نمره

 

نتایج و امتیازهای آزمون TCF CA
نمره NCLCExpression écriteExpression oraleCompréhension écriteCompréhension orale
۱۰ و بیشتر۱۶ تا ۲۰ (C1-C2)۱۶ تا ۲۰ (C1-C2)۵۴۹ تا ۶۹۹ (C1-C2)۵۴۹ تا ۶۹۹ (C1-C2)
۹۱۴ تا ۱۵ (C1)۱۴ تا ۱۵ (C1)۵۲۴ تا ۵۴۸ (C1)۵۲۳ تا ۵۴۸ (C1)
۸۱۲ تا ۱۳ (B2)۱۲ تا ۱۳ (B2)۴۹۹ تا ۵۲۳ (B2-C1)۵۰۳ تا ۵۲۲ (C1)
۷۱۰ تا ۱۱ (B2)۱۰ تا ۱۱ (B2)۴۵۳ تا ۴۹۸ (B2)۴۵۸ تا ۵۰۲ (B2-C1)
۶۷ تا ۹ (B1)۷ تا ۹ (B1)۴۰۶ تا ۴۵۲ (B2)۳۹۸ تا ۴۵۷ (B1-B2)
۵۶ (B1)۶ (B1)۳۷۵ تا ۴۰۵ (B1-B2)۳۶۹ تا ۳۹۷ (B1)
۴۴ تا ۵ (A2)۴ تا ۵ (A2)۳۴۲ تا ۳۷۴ (B1)۳۳۱ تا ۳۶۸ (B1)

قوانین و ضوابط آزمون زبان TCF

متقاضیان برای روز آزمون و شرکت در آزمون زبان TCF می‌بایست خودکار مشکی یا آبی، مدرک شناسایی معتبر عکس‌دار(در ایران پاسپورت) و کارت ورود به جلسه را همراه داشته باشند. ورود هرگونه تجهیزات الکترونیکی مانند تلفن همراه و ساعت هوشمند، هندزفری و هرگونه وسیله ارتباطی دیگری ممنوع می‌باشد.

انجام هرگونه تقلب در طوب آزمون زبان TCF، محرومیت قطعی از ادامه انجام آزمون را در پی خواهد داشت و حتی ممکن است تا چند سال از شرکت در آزمون TCF محروم گردید. در شرایط تقلب‌های خیلی گسترده و حاد، احتمال معرفی به دادگاه نیز وجود دارد.

یکی دیگر ازنکات مهمی که باید به آن توجه داشت، ممنوعیت سی روزه شرکت در آزمون است به این ترتیب که متقاضی شرکت کننده در هر آزمون TCF تا سی روز بعد، نمی‌تواند آزمون مجدد بدهد و بعد از گذشت سی روز، مجددا می‌تواند در آزمون TCF شرکت نماید. پس اگر برای ارائه نمره آزمون زبان فرانسه محدودیت زمانی دارید، به این نکته توجه نمایید.

تمامی مهارت‌های اختاری و یا اجباری می‌بایست در یک روز برگزار شود در غیر اینصورت، نتیجه آزمون معتبر نخواهد بود.

مورد دیگری که به نوعی مزیت آزمون TCF با آزمون TEF و DELF به حساب می‌آید، دریافت فوری نتیجه آزمون است که بلافاصله پس از اتمام آزمون، نتیجه آن را دریافت خواهید نمود. اما در خصوص مهارت‌های تولید نوشتاری یا production écrite و تولید گفتاری یا production orale بین دو تا سه هفته دریافت نتیجه زمان خواهد برد.

دوره‌های آمادگی آزمون زبان TCF

پیشنهاد می‌شود قبل از حضور در جلسه آزمون، با شرکت در جلسات آمادگی آزمون، با آمادگی روحی و زبانی بیشتری در جلسه آزمون حاضر شوید. انستیتو میلاد، به عنوان مرجع تخصصی فرانسه‌زبانی در ایران، برگزار کننده دوره‌های تخصصی آمادگی آزمون‌های بین‌اللملی زبان فرانسه مانند TCF / DELF / DALF / TEF می‌باشد. برای کسب اطلاع از شرایط دوره‌ها و ثبت‌نام، با ما در تماس باشید.

تهیه و تنظیم: میلاد عاصمی پور

همرسانی با ذکر منبع بلامانع است