مانند هر زبان دیگری، برای دریافت ویزای تحصیلی، مهاجرت از هر نوعی، ویزای کاری و حتی مصارف شخصی، در زبان فرانسوی نیز آزمون‌های بین‌المللی متعددی مانند DELF/DALF/TCF/TEF وجود دارد که در این مقاله به معرفی آزمون DELF زبان فرانسه می‌پردازیم.

اما قبل از آن لازم است بدانید که ما در انستیتو میلاد یه عنوان مرجع تخصصی فرانسه‌زبانی در ایران که خدمات مختلفی در این زمینه دارد، سعی بر ارائه بروز مطالب و آخرین تغییرات انجام شده در هر آزمون را داریم. بنابراین اطلاعات این مقاله به روزترین اطلاعات در سال ۲۰۲۴ می‌باشد.

آزمون DELF چیست

یکی از آزمون‌های بین‌المللی دیپلم زبان فرانسوی Diplôme d’Études en Langue Française یا به اختصار DELF می‌باشد که در سطوح A1، A2، B1 و B2 برگزار می‌شود.

اگر خواهان دریافت این دیپلم در سطح C1 و C2 هستید باید نسخه پیشرفته‌تر این آزمون که Diplôme Approfondi de Langue Française یا به اختصار DALF است را شرکت نمایید.

آزمون DELF و DALF زبان فرانسه نیز مانند سایر آزمون‌های زبان فرانسوی، در نسخه‌های مختلف و با توجه به هدف نهایی متقاضی برگزار می‌شود. لازم است قبل از ثبت‌نام و شرکت در آزمون DELF از انتخاب نسخه مورد نظر، اطمینان حاصل نمایید.

آزمون DELF فرانسه در کشورهای فرانسوی‌زبان معتبر بوده و بیشتر برای ادامه تحصیل در کشورهای فرانسه، سوئیس و کانادا مورد استفاده قرار می‌گیرد. نکته مهم دیگر اینکه مدرک زبان فرانسوی آزمون DELF و DALF مادام‌العمر بوده و تاریخ انقضا ندارد.

نکته‌ مهم دیگری که ما در موسسه در جلسات مشاوره به زبان‌آموزان بیان می‌کنیم این است که سطح آزمون DELF در ایران و همه جای جهان بالاتر از آزمون‌های TEF و TCF بوده و بنابراین اگر به عنوان مثال قصد اخذ مدرک B2 زبان فرانسوی را دارید و در سطح مورد نظر، کیفیت خیلی بالایی دارید در آزمون DELF شرکت نمایید در این صورت توصیه می‌شود سایر آزمون‌ها را در دستور کار قرار دهید.

در ادامه پاسخ به این سوال که آزمون DELF  چیست باید بگوییم در خصوص حد نصاب قبولی و عدم قبولی در آزمون DELF و DALF در انتهای مقاله صحبت خواهیم کرد که حاوی نکات بسیار مهم و حتی تعیین کننده‌ای در انتخاب شما خواهد بود.

مرکز برگزاری آزمون DELF در ایران، سفارت فرانسه در ایران و تهران است که به صورت حضوری در بخش فرهنگی سفارت فرانسه یعنی Campus France در تهران برگزار می‌شود.

 

ثبت نام در آزمون و دوره آمادگی آزمون TCF

از طریق شماره ۰۹۰۱۳۲۳۹۰۰۸ یا ۰۲۱۸۸۸۷۷۷۴۲

هزینه آزمون DELF

بر خلاف هزینه آزمون‌های TCF و TEF که برای تمامی سطوح یکسان است، هزینه آزمون DELF با توجه به سطح درخواستی متغیر است.

هزینه آزمون  DELF در سال ۲۰۲۴ برای سطوح A1 و A2 به میزان ۱۰۰ یورو و برای سطوح B1 و B2 به میزان ۱۱۰ یورو می‌باشد.

زمان برگزاری آزمون DELF

بر خلاف هزینه آزمون‌ TCF که به صورت مرتب و ماهیانه در ایران برگزار می‌شود، زمان برگزاری آزمون DELF در بازه‌های زمانی دوماه یا سه ماه یکبار برگزار می‌شود. تعداد کمتر آزمون DELF در سال، به دلیل متقاضی کمتر این آزمون نسبت به TCF در ایران است.

برای اطلاع از زمان برگزاری آزمون‌های DELF در ایران، می‌توانید از مشاوران ما کمک گرفته و یا به شبکه‌های اطلاع‌رسانی بخش فرهنگی سفارت فرانسه در ایران، کامپوس فرانس، مراجعه نمایید.

انواع آزمون DELF

آزمون DELF نیر مانند سایر آزمون‌های بین‌المملی زبانی فرانسوی، دارای نسخه‌های متفاوت و همچنین بخش‌های مختلف است که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد.

در آزمون DELF چهار مهارت زبانی شامل درک شنیداری یا compréhension de l’oral، درک مطلب یا compréhension des écrits، تولید کتبی یا production écrite و تولید شفاهی یا production orale مورد سنجش قرار می‌گیرند.

متقاضیان باید بدانند که برخلاف آزمون‌های TCF و TEF، شرکت در تمامی مهارت برای آزمون DELF اجباری می‌باشد. نکته مهم دیگر این است در این آزمون، متقاضی برای هر سطحی که کاندیدا شده و در آزمون شرکت می‌نماید، تمامی سوالات در آن سطح مربوطه می‌باشد.

امتیاز کل آزمون از ۱۰۰ نمره محاسبه شده که در هر مهارت ۲۵ امتیاز تعریف شده است. حد نصاب قبولی در آزمون DELF 50 امتیاز بوده اما با این شرط که در هیچ مهارتی نمره کمتر از ۵ اخد نشود که در این صورت و بدون توجه به امتیاز کسب شده در سایر مهارت‌ها، داوطلب به صورت قطعی در آزمون رد می‌شود.

روش آموزشی ما در موسسه خود به گونه‌ای است که زبان‌آموزان از همان ابتدای شروع به یادگیری زبان فرانسوی، در کلاس‌های آنلاین و حضوری زبان فرانسه، بر روی هر چهار مهارت زبانی لازم، آموزش دیده و در نهایت برای شرکا در آزمون‌های بین‌المللی کمترین زمان لازم برای آمادگی آزمون مربوطه را می‌گذرانند.

از طرفی دوره‌های آمادگی آزمون که به صورت تک جلسات برگزار میشود، نقش بسیار ویژه‌ای در آماده سازی داوطلب برای شرکت در آزمون DELF، آزمون TCF و آزمون TEF دارد.

 

یادگیری زبان فرانسه از طریق شرکت در کلاس زبان فرانسه

TP DELF

 آزمون DELF نسخه TP یا Tout Public که پرمخاطب‌ترین نسخه آزمون و ویژه بزرگسالان و با هدف تحصیلی، کاری و یا اقامتی برگزار می‌شود. در جدول زیر، مهارت‌های مورد سنجش در آزمون DELF TP و مدت زمان برگزاری آزمون را مشاهده می‌نمایید.

چهار مهارت اجباری

 

مدت زمان کل:

۲ ساعت و ۵۰ دقیقه

درک شنیداری یا compréhension de l’orale – دو تمرین شامل سوالات تستی و تشریحی۳۰ دقیقه
درک مطلب یا compréhension des écrits – دو تمرین شامل سوالات تستی و تشریحی۶۰ دقیقه
مهارت تولید نوشتاری یا Production écrite – یک  تمرین تشریحی۶۰ دقیقه
مهارت تولید گفتاری یا Production orale – یک  تمرین پرسش و پاسخ و یک تمرین سخنرانی تک‌گویی۲۰ دقیقه

 

Scolaire DELF

آزمون DELF در دو نسخه Junior  و Scolaire تفاوت آنچنانی با یکدیگر نداشته و ویژه افراد زیر ۱۸ سال است. نسخه DELF Scolaire ویژه خارجی‌ها یا افرادی با زبان مادری غیر از فرانسوی است که در سیستم تحصیلی کشور فرانسه مشغول به تحصیل بوده و کمتر از ۴ سال از حضورشان در نظام آموزشی کشور فرانسه می‌گذرد.

این افراد برای ادامه تحصیل به زبان فرانسوی، می‌بایست در آزمون DELF Scolaire ثبت‌نام نمایند.

چهار مهارت اجباری

 

مدت زمان کل:

۲ ساعت و ۵۰ دقیقه

درک شنیداری یا compréhension de l’orale – دو تمرین شامل سوالات تستی و تشریحی۳۰ دقیقه
درک مطلب یا compréhension des écrits – دو تمرین شامل سوالات تستی و تشریحی۶۰ دقیقه
مهارت تولید نوشتاری یا Production écrite – یک  تمرین تشریحی۶۰ دقیقه
مهارت تولید گفتاری یا Production orale –یک  تمرین پرسش و پاسخ و یک تمرین سخنرانی تک‌گویی۲۰ دقیقه

 

Junior DELF

آزمون DELF Junior نیز مانند DELF Scolaire ویژه افراد زیر ۱۸ سال است که خارج از نظام آموزشی کشور فرانسه بوده و برای ورود به مدرسه یا هر دوره آموزشی دیگری، نیاز به اثبا سط زبان فرانسوی خود دارند.

چهار مهارت اجباری

 

مدت زمان کل:

۲ ساعت و ۵۰ دقیقه

درک شنیداری یا compréhension de l’orale – دو تمرین شامل سوالات تستی و تشریحی۳۰ دقیقه
درک مطلب یا compréhension des écrits – دو تمرین شامل سوالات تستی و تشریحی۶۰ دقیقه
مهارت تولید نوشتاری یا Production écrite – یک تمرین تشریحی۶۰ دقیقه
مهارت تولید گفتاری یا Production orale – یک تمرین پرسش و پاسخ و یک تمرین سخنرانی تک‌گویی۲۰ دقیقه

 

Prim DELF

 آزمون DELF Prim نسخه دیگری از آمون DELF و ویژه متقاضیان ۷ تا ۱۱ سال است. یکی از تفاوت‌های DELF Prim با سایر نسخه‌های آزمون DELF سطح‌بندی آن است. این آزمون در سه سطح A1-1، A1 و A2 برگزار می‌شود. این آزمون برای خارجی‌هایی که قصد شروع تحصیل در نظام آموزشی کشور فرانسه را دارند توصیه می‌گردد.

چهار مهارت اجباری

 

مدت زمان کل:

۲ ساعت و ۵۰ دقیقه

درک شنیداری یا compréhension de l’orale – دو تمرین شامل سوالات تستی و تشریحی۱۵ دقیقه
درک مطلب یا compréhension des écrits – دو تمرین شامل سوالات تستی و تشریحی۱۵ دقیقه
مهارت تولید نوشتاری یا Production écrite – یک  تمرین تشریحی۱۵ دقیقه
مهارت تولید گفتاری یا Production orale – یک  تمرین پرسش و پاسخ و یک تمرین سخنرانی تک‌گویی۱۵ دقیقه

 

ما در کنار دوره‌های آموزشی زبان فرانسه به صورت عمومی و در قالب کلاس‌های گروهی و خصوصی، آنلاین و حضوری، دوره‌های آمادگی آزمون‌های بین‌المللی از جمله آزمون DELF ویژه کودک و نوجوان از رده سنی ۷ تا ۱۷ سال برگزار می‌کنیم.

برای اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

آزمون DALF چیست؟ 

آزمون DALF فرانسه مخفف Diplôme Approfondi de Langue Française به معنای دیپلم پیشرفته زبان فرانسه می‌باشد. مدرک DALF که مانند DELF تاریخ انقضا نداشته، یکی از معتبرترین مدارک زبان فرانسوی در کشور فرانسه و سراسر دنیا می‌باشد.

با داشتن مدرک DALF، متقاضی آماده ورود به دانشگاه در اکثر رشته‌های تحصیلی به زبان فرانسوی، بازار کار و یا هرگونه مورد دیگری که نیازمند ارائه سطح بسیار بالایی از زبان فرانسوی است، خواهد بود.

 

هزینه آزمون DALF

هزینه آزمون  DALF در سال ۲۰۲۴ برای سطوح C1 و C2 به میزان ۱۳۰ یورو تعیین گردیده است که این مبلغ توسط کامپوس فرانس در ایران تعیین گردیده است.

 

زمان برگزاری آزمون DALF 

همانطور که پیشتر اشاره شد، به دلیل سطح بالاتر آزمون DELF و DALF در ایران، آزمون DALF فرانسه متقاضیان کمتری داشته و بنابراین در بازه‌های بلندمدت‌تری نسبت به سایر آزمون‌ها برگزار می‌شود.

آزمون DALF فرانسه معمولا در بازه‌های سه ماهه برگزار شده و برای اطلاع از زمان دقیق برگزاری آزمون DALF می‌توانید از کارشناسان ما مشاوره دریافت نمایید.

 به عنوان مثال در سال ۲۰۲۴ سه آزمون در ماه‌های مارس(اسفند)، سپتامبر(شهریور) و دسامبر(آذر) برگزار می‌شود.

معرفی سطوح مختلف آزمون DALF

دیپلم پیشرفته DALF در سطوح C1 و C2 زبان فرانسوی برگزار شده و درواقع بالاترین سطوح یادگیری زبان‌های اروپایی به ویژه زبان فرانسوی است.

آزمون DALF C1

در آزمون DALF C1 نیز چهار مهارت درک شنیداری یا compréhension de l’oral، درک مطلب یا compréhension des écrits، تولید کتبی یا production écrite و تولید شفاهی یا production orale مورد سنجش قرار می‌گیرند. اما تفاوت در سختی تمرینات و مدت‌زمان برگزاری آزمون می‌باشد.

به ویژه در بخش تولید نوشتاری، داوطلب می‌بایست دو متن نوشته که متن اولی بیم ۲۲۰ تا ۲۴۰ کلمه و متن دومی حداقل ۲۵۰ کلمه را شامل باشد. باید توجه داشت که سطح لغات استفاده شده می‌باست در سطح C1 باشد.

لازم به ذکر است که امتیاز قبولی در آزمون DALF C1 کسب حداقل ۵۰ از ۱۰۰ نمره بوده و در هیچ یک از مهارت‌ها، نمره کمتر ۵ قابل قبول نبوده و منجر به رد شدن متقاضی در آزمون می‌شود.

چهار مهارت اجباری

 

مدت زمان کل:

۲ ساعت و ۵۰ دقیقه

درک شنیداری یا compréhension de l’orale – دو تمرین شامل سوالات تستی و تشریحی۴۰ دقیقه
درک مطلب یا compréhension des écrits – دو تمرین شامل سوالات تستی و تشریحی۵۰ دقیقه
مهارت تولید نوشتاری یا Production écrite – ۱ تمرین تشریحی۱۵۰ دقیقه
مهارت تولید گفتاری یا Production orale – ۱ تمرین پرسش و پاسخ و ۱ تمرین سخنرانی تک‌گویی۳۰ دقیقه

 

آزمون DALF C2

آزمون DALF C2 شامل دو بخش بوده که البته هر چهار مهارت را شامل می‌شود. به این ترتیب که در درک مطلب متنی و تولید متن در بخش اول آزمون DALF C2 قرار داشته و داوطلب ابتدا متنی ۲۰۰۰ کلمه‌ای را مطالعه کرده و از روی آن می‌بایست متنی دقیق، ساختارمند و بسیار سطح بالا بنویسد. مدت زمان این بخش سه ساعت و نیم می‌باشد.

در بخش دوم آزمون، مهارت‌های درک شنیداری و مکالمه مورد سنجش قرار می‌گیرد. این بخش شامل سه تمرین بوده که دو تمرین اولی شامل گوش دادن به دو فایل صوتی و بیان نظر داوطلب می‌باشد. بخش سوم شامل مناظره داوطلب با هیت داوران در خصوص سوژه مطرح شده است.

نمره کل آزمون DALF C2 100 نمره بوده و حداقل نمره قبولی ۵۰ است به شرطی که در هیچ کدام از دو بخش، داوطلب نمره کمتر از ۱۰ کسب ننماید.

چهار مهارت اجباری

 

مدت زمان کل:

۲ ساعت و ۵۰ دقیقه

درک مطلب متنی و تولید متنی – ۱ تمرین تشریحی۲۱۰ دقیقه
درک مطلب شفاهی و تولید گفتاری– ۲ تمرین پرسش و پاسخ و ۱ تمرین مناظره با هیات داوران۳۰ دقیقه

 

تفاوت آزمون DELF و DALF

تفاوت اول آزمون DELF و DALF در سطح برگزاری آن است. همانطور که پیشتر بیان شد، آزمون DELF برای سطوح A1/A2/B1/B2 برگزار شده و برای سطوح پیشرفته C1 و C2 نسخه آزمون به DALF ارتقا می‌یابد.

علاوه بر این، تفاوت آزمون DELF و DALF در ساختار برگزاری نیز می‌باشد که پیشتر به آن اشاره شد.

همانطور که بارها در طول مقاله اشاره شد، آزمون‌های DELF و DALF زبان فرانسه، تاریخ انقضا نداشته و بنابراین در سطخ بسیار بالای برگزار می‌شود. اکیدا توضیه می‌کنیم بدون آمادگی لازم در این آزمون‌ها شرکت نکرده و برای شرکت در دوره‌های آمادگی آزمون DELF و DALF با شماره ۰۲۱ ۸۸۸۷۷۷۴۲   تماس بگیرید مراجعه کرده تا به بهترین شکل ممکن برای شرکت در آزمون مربوطه آماده شوید.

 

تهیه و تنظیم: میلاد عاصمی پور

همرسانی با ذکر منبع بلامانع است