الفبای فرانسه + آموزش کامل و تلفظ

اعداد به زبان فرانسه
اعداد به فرانسوی
اردیبهشت ۳, ۱۴۰۳
سطوح زبان فرانسه
همه چیز در خصوص سطوح زبان فرانسه
اردیبهشت ۳, ۱۴۰۳
اعداد به زبان فرانسه
اعداد به فرانسوی
اردیبهشت ۳, ۱۴۰۳
سطوح زبان فرانسه
همه چیز در خصوص سطوح زبان فرانسه
اردیبهشت ۳, ۱۴۰۳

الفبای فرانسه + آموزش کامل و تلفظ

الفبای فرانسه

آموزش الفبای فرانسه

محتوی مقاله

قطعا یکی از اولین قدم‌ها برای یادگیری زبان خارجی جدید، فراگیری حروف الفبای آن زبان است. در این بین اما حروف الفبای فرانسوی کمی خاص‌تر بوده زیرا حروف الفبا فرانسه گاها آنطور که نوشته شده تلفظ نمی‌شود و بنابراین برای آموزش الفبای فرانسوی می‌بایست دقت بیشتری به خرج داد.

ما در انستیتو میلاد نیز، کلاس زبان فرانسه را با آموزش الفبای فرانسه با تلفظ شروع می‌کنیم.

 

تفاوت الفبای فرانسه با دیگر زبان‌ها

همانطور که در بخش ابتدایی توضیح داده شد، الفبا فرانسه با سایر زبان‌ها متفاوت است. اولین تفاوت نحوه تلفظ حروف الفبای فرانسوی است که بعضا نوشتار حروف با تلفظ آنها متفاوت است. تقاوت دیگر الفبای فرانسه با سایر زبان‌ها، وجود اِعراب یا به فرانسوی accent در این زبان است که مانند زبان فارسی، تلفظ حروف فرانسوی با وجود اِعراب تغییر می‌کند.

مورد دیگری که در خصوص تفاوت الفبای فرانسوی با سایر زبان‌ها وجود دارد، ترکیب دو یا چند حرف الفبا زبان فرانسه است که در ادامه مقاله به آن پرداخته شده و کمک زیادی به آموزش تلفظ زبان فرانسوی می‌نماید.

ما در بخش آموزش وبسایت انستیتو میلاد، محتواهای متنوع و مرتبط با آموزش تلفظ زبان فرانسه قرار داده‌ایم که می‌توانید از آنها استفاده نمایید.

 

آموزش الفبای فرانسه با تلفظ صحیح

برای شروع آموزش حروف الفبای فرانسوی باید بدانید که حروف الفبای فرانسه متشکل از ۲۶ حرف بوده که ۲۰ حرف آن بی صدا یا consonne و ۶ حرف باقیمانده صدادار یا voyelle می‌باشد.

در این بخش و با استفاده از فایل صوتی، الفبا زبان فرانسه را خواهیم دید. ابتدا با حروف الفبا فرانسوی که در جدول زیر آمده توجه کرده و سپس فایل صوتی را گوش دهید. در ادامه تلفظ فارسی هر حرف را نیز خواهید دید.

NA
OB
PC
QD
RE
SF
TG
UH
VI
WJ
XK
YL
ZM

 

در تصویر زیر، حروف الفبا زبان فرانسه همراه با تلفظ فارسی آنها را مشاهده می‌کنید

الفبای فرانسه

 

برای یادگیری بهتر الفبای زبان فرانسوی ویدئویی کوتاه و کاربردی حاوی تلفظ صحیح الفبا فرانسه را در زیر مشاهده می‌نمایید. در این ویدئو هر حرف الفبا دو مرتبه تکرار شده و پس از هر تکرار مکث کوتاهی ایجاد کردیم تا شما بتوانید همراه با ویدئو، حرف الفبا فرانسوی مربوطه را تکرار نمایید.

همچنین فایل صوتی زیر که حاوی تلفظ صحیح حروف الفبای زبان فرانسه است، کمک بسیار زیادی در آموزش تلفظ زبان فرانسه به شما می‌نماید.

 

بیشتر بخوانید: کتاب آموزش زبان فرانسه

نکات مهم برای آموزش الفبای زبان فرانسه 

همنطور که پیش‌تر گفته شد، باید به نکات مهم برای آموزش الفبای زبان فرانسه دقت نمود تا این زبان را به صورت صحیح تلفظ و صحبت نمود.

 

حروف ناخوانده در زبان فرانسه

هر کدام از حروف الفبای فرانسوی به تنهایی خوانده می‌شود اما در بسیاری از موارد وقتی حرف الفبا فراسنه در قالب کلمه قرار می‌گیرد، خوانده نمی‌شود. به عنوان مثال خودرو پژو که برای اکثر ایرانی‌ها شناخته شده است تولید شرکتی فرانسوی با همین نام است اما اگر به نوشتار این واژه دقت کنیم درمی‌یابیم که نوشتار با تلفظ متفاوت بوده و بنابراین به اهیمت آموزش حروف الفبای زبان فرانسه پی می‌بریم.

نوشتار واژه پژو به زبان فرانسه به صورت Peugeot می‌باشد که برای شخصی که آشنایی با تلفظ صحیح زبان فرانسوی ندارد ممکن است پژوت خوانده شود در حالی که تلفظ صحیح این واژه به فرانسوی پوژو می‌باشد. توجه داشته باشیم که “و” اول به صورت کوتاه گفته می‌شود.

در ویدئو کوتاه زیر، تلفظ صحیح این واژه به زبان فرانسوی را می‌بینیم.

 

مدل تلفظ الفبا فرانسه

زمانی که آموزش تلفظ زبان فرانسه را شروع می‌کنید، باید بدانید که نقش لب، زبان و دهان در بیان صحیح حروف الفبای فرانسوی بسیار مهم است. حروف الفبا فرانسه در برخی موارد با دهان باز و در موارد دیگر با دهان بسته ادا می‌شوند. گاهی می‌بایست زبان را به سقف دهان چسباند و بعضا زبان را به پشت دندان‌ها مماس می‌کنیم.

در این بین نقش لب‌ها در آموزش الفبای فرانسه با تلفظ بسیار مهم است. گاهی لب‌ها به سمت بیرون کشیده شده و گاهی بدون حرکت است اما در اکثر موارد، فرانسوی‌زبان‌ها با لب‌های به حالت غنچه صحبت می‌کنند.

 

فونتیک الفبا فرانسه

در مراجعه به دیکشنری‌های زبان فرانسوی، در جلوی هر واژه فونتیک  phonétique یا علائم آوایی آن واژه یا بهتر است بگوییم تلفظ فرانسوی واژه مربوطه نوشته شده است. اما این علائم آوایی به نوعی همانند رمز بوده که باید رمزگشایی شود. بدین منظور در جدول زیر علائم آوایی هر حرف الفبای فرانسه را مشاهده خواهید کرد.

 

/ɛn  /N/a/A
//oO/be/B
/pe  /   P/se/C
/ky /Q/de/D
/ɛʀ/R/ə/E
/ɛs / S/ɛf/F
/te /  T/ʒɜ/G
/y /U/aʃ /H
/ve  /V/i/ I
/dubləve  /W/ʒi /  J
/iks  / X/ka /K
/igrɛk / Y/ɛl /   L
/zɛd   /Z/ɛm/    M

 

برای دریافت آموزش تلفظ زبان فرانسه می‌توانید به بخش محتوای آموزشی وبسایت انستیتو میلاد‌ مراجعه نمایید.

 

حروف صدادار در الفبا فرانسه

همانطور که پیش‌تر گفته شد، حروف الفبای فرانسه متشکل از ۲۶ حرف بوده که ۲۰ حرف آن بی صدا یا consonne و ۶ حرف باقیمانده صدادار یا voyelle می‌باشد.

حروف صدادار که از اهمیت بسیار بالایی در زبان فرانسوی برخوردارند عبارتند از: a-e-i-o-u-y

ابته نباید فراموش کرد که حرف h (اَش) نیز در زبان فرانسوی بی‌صدا بوده و به دو نوع تقسیم می‌شود. H muet و H aspiré که البته خود محتوای آموزشی جداگانه‌ای می‌طلبد اما همینقدر بدانید که از نظر تلفظ یکسان هستند.

آموزش الفبای فرانسه

 

اِعراب و حروف صدادار در الفبا فرانسه

در زبان فرانسوی ۵ نوع اِعراب یا accent داریم که بر روی حروف صدادار قرارمی‌گیرند. این اِعراب باعث گاهی باعث تغییر صدای حروف الفبای فرانسوی شده و گاهی نیز تاثیری در صدای حروف ندارد. به این نکته نیز توجه داشته باشید که در یک کلمه می‌توان بیش از یک accent داشت.

در زیر به معرفی اِعراب حروف الفبای فرانسوی می‌پردازیم.

Aigue به صورت خطی کج از راست به چپ بر روی حرف مربوطه قرار می‌گیرد

Grave به صورت خطی کج از چپ به راست بر روی حرف مربوطه قرار می‌گیرد

Circonflexe علامتی مانند عدد ۸ فارسی است

Tréma به صورت دو نقطه بالای حرف مربوطه قرار می‌گیرید

Cédille یک عدد ۵ زیر حرف مربوطه قرار می‌گیرد که تنها در مورد حرف صامت C استفاده می‌شود.

حال باید بدانیم که برخی از این اِعراب بر روی تمامی حروف صدادار قرار می‌گیرند و برخی دیگر فقط بر روی تعدادی از آنها. در جدول زیر نشانگر هر accent فرانسوی به همراه حروفی که با آن می‌آیند مشخص شده است.

uoiea 
éAigue
ùèàGrave
ûôîêâCirconflexe
üÏëTréma
çCédille

 

بیشتر  بخوانید: اعداد به فرانسوی

 

اعراب accent aigue تنها بر روی حرف e قرار گرفته و صدای آن را تبدیل به ” اِ ” و به صورت کشیده می‌کند.

اعراب accent grave بر روی حرف e و a قرار گرفته و صدای e را تبدیل به ” اِ ” و به صورت کوتاه می‌کند. این accent تغییری در تلفظ حرف a ایجاد نکرده اما در ماهیت آن تغییر ایجاد کرده و از لحاظ ساختار گرامر زبان فرانسوی، تبدیل به حرف اضافه می‌شود.

اِعراب accent circonflexe تغییری در تلفظ حروف الفبای فرانسوی ایجاد نکرده و فقط برای نشان دادن این نکته است که واژه‌ای که در آن از این accent استفاده شده، از زبان خارجی دیگری وارد زبان فرانسوی شده ویکی از حروف‌اش حذف شده است به عنوان مثال واژه بیمارستان در زبان انگلیسی Hospital بوده که در زبان فرانسوی به حذف حرف S تبدیل به hôpital شده و accent circonflexe هم برای نشان دادن همین مورد است.

اعراب accent tréma بر روی حروف  e و i و u قرار گرفته و صدای حرف مربوطه را کشیده‌تر می‌کند.

اعراب accent cédille تنها بر روی حروف c قرار گرفته و در مواقعی که ترکیبات c با o و a را داشته باشیم که به ترتیب صدای ” کُ ” و ” کَ ” را می‌دهند، صدای s خواهیم داشت. مانند واژه ça که به جای ” کَ ” تبدیل به ” سَ”  می‌شود.

الفبای فرانسه با تلفظ

ترکیبات صدادار در حروف الفبای فرانسوی

در ادامه آموزش الفبای زبان فرانسه باید توجه کنید که حروف صدادار با کیدیگر ترکیب هم می‌شود و صداهای مختلفی ایجاد می‌کنند که در ادامه به چند نمونه آن می‌پردازیم. مثلا ترکیب oi صدای ” اُآ ” و ترکیب ai صدای ” اِ ” می‌دهد. یا به عنوان مثال ترکیبات œ یا eu صدای ” اُ ” می‌دهند.

 

ترکیبات صامت در حروف الفبای فرانسوی

در ادامه چند ترکیب از حروف الفبای صاما زبان فرانسوی را نیز خواهیم دید.

آموزش الفبای زبان فرانسه باید توجه کنید که حروف صدادار با کیدیگر ترکیب هم می‌شود و صداهای مختلفی ایجاد می‌کنند که در ادامه به چند نمونه آن می‌پردازیم. به عنوان مثال ترکیب ch صدای “ش ” و ترکیب ph صدای” ف ” می‌دهد. و یا ترکیب gn صدای ” ای ” می‌دهند.

 

حروف صامت در الفبا زبان فرانسه

در الفبا فرانسه ۲۰ حرف صامت یا بی‌صدا داریم که در ادامه می‌آیند:

A – B – C – D – F – G – J – K – L – M – N – P – Q – R – S – T – V – W – X – Z

همانطور که در ابتدای مقاله عنوان شد، به خصوص در مورد حروف صامت الفبای فرانسوی، ممکن است نوشتار با تلفظ متفاوت بوده و در اکثر مواقع و زمانی که حرف صامتی در انتهای کمله بیاید، آن حرف تلفظ نمی‌شود. مانند واژه petit که ” پُتی ” تلفظ می‌شود.

 

صداهای تو دماغی در الفبای فرانسوی  

یکی از مهمترین و چالش‌برانگیزترین مباحث در آموزش الفبای زبان فرانسه، صداهای تو دواغی یا nasale می‌باشد. به این صورت که برخی از ترکیبات حروف الفبا فرانسه به صورت تو دماغی تلفظ می‌شود. به دلیل عدک وجود ترکیبات مشابه در زبان فارسی، شاید درک این موضوع در ابتدا برای ما فارسی‌زبانان سخت باشد.

در ابتدا و برای عادت کردن به تلفظ این نوع ترکیبات، به زبان آموزان توصیه می‌کنیم برای تمرین، بینی خود را گرفته تا به صورت مصنوعی صدای تو دماغی تولید کنند اما در ادامه حتما به بروز آواهای تو دماغی یا nasal عادت خواهید کرد. در جدول زیر ترکیبات حروف الفبای فرانسه که منجر به صدای تو دماغی یا nasal می‌شود را خواهیم دید.

مثالترکیب حروف
dent,ganten, em, an, am
Vin,pain,italienin, im, ain, aim, ein, eim, un, um
rond,fronton, om

 

به عنوان نمونه دو واژه information به معنای اطلاعات و important به معنای مهم و iranien به معنای ایرانی(مذکر) از دو ساختار تو دماغی in و im و an استفاده می‌کنند و شاید برای زبان‌آموزان مبتدی تلفظ اول هر سه واژه یکسان و با گرایش به سمت ” ن ”  داشته باشد اما رفته رفته متوجه خواهید شد این ساختارها تفاوت‌هایی هر چند جزئی در تلفظ دارند.

تهیه و تنظیم: میلاد عاصمی پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *