انواع قراردادهای کاری در فرانسه

اشتباهات رایج در زبان فرانسوی – قسمت پنجاه و یکم
آذر ۲۲, ۱۴۰۰
مکالمه- معما در دفتر کار
آذر ۲۲, ۱۴۰۰
اشتباهات رایج در زبان فرانسوی – قسمت پنجاه و یکم
آذر ۲۲, ۱۴۰۰
مکالمه- معما در دفتر کار
آذر ۲۲, ۱۴۰۰

انواع قراردادهای کاری در فرانسه

قرارداد کار از لحظه ای وجود دارد که شخص (کارمند) با دستمزد به نمایندگی و تحت هدایت شخص دیگری (کارفرما) کار کند. قرارداد کار به طور کلی باید کتبی باشد. حقوق (به زبان فرانسه salaire)، صلاحیت (la qualification)، زمان کار(la durée du travail) و به طور کلی تر، مسئولیت های کارمند (به زبان فرانسه les attributions du salarié) را مشخص می کند. این شامل تعدادی از تعهدات، هم برای کارمند و هم برای کارفرما است. قراردادهای کار در فرانسه بسته به مدت آنها، فعالیت کارفرما یا ماهیت کاری که به کارمند سپرده می شود انواع مختلفی دارد.

CDI

قرارداد کار نامحدود (به زبان فرانسه Le contrat de travail à durée indéterminée) به صورت خلاصه CDI شکل عادی و کلی روابط کاری را تشکیل می دهد. قرارداد CDI  می تواند به صورت تمام وقت یا پاره وقت منعقد شود.

اگر قرارداد تمام وقت نامحدود شفاهی باقی بماند، کارفرما موظف است یک سند کتبی حاوی اطلاعات مندرج در اظهارنامه قبل از استخدام ارسال شده به URSSAF(Unions de Recouvrement des Cotisations de Sécurité Sociale et d’Allocations Familiales,)(به زبان فارسی “اتحادیه های بازپرداخت حق بیمه تامین اجتماعی و کمک هزینه خانواده”) را به کارمند ارائه دهد.

قرارداد کار کتبی باید به زبان فرانسه تنظیم شود. با این حال، ممکن است اتفاق بیفتد که شغل تحت پوشش قرارداد فقط با یک اصطلاح خارجی بدون متناظر به زبان فرانسوی تعیین شود. در این مورد، قرارداد کار باید شامل توضیحی به زبان فرانسه در مورد اصطلاح خارجی باشد.

هنگامی که کارمند خارجی است و قرارداد به صورت کتبی ثبت می شود، ترجمه قرارداد به درخواست کارمند به زبان او تنظیم می شود. هر دو متن در دادگاه به یک اندازه معتبر هستند. در صورت مغایرت بین دو متن، تنها می توان به متنی که به زبان کارمند خارجی نوشته شده است، در مقابل دومی استناد کرد. مقررات فوق در مورد کلیه قراردادهای کار اعم از اینکه برای مدت نامحدود منعقد شده باشد یا نباشد اعمال می شود.

  • محتوای CDI چیست؟

تعیین محتوای قرارداد کار و بندهای خاصی که ممکن است بسته به شرایط در آن گنجانده شود، بر عهده کارفرما و کارمند است، با این حال: بندهای مغایر با نظم عمومی ممنوع است. مانند : وضعیت تاهل، حق الزحمه کمتر از حداقل دستمزد، و غیره

قراردادهایی که تهیه آنها اجباری است باید حداقل شامل مشخصاتی باشد که در قانون کار پیش بینی شده است. این شامل قراردادهای کار با مدت معین یا موقت می شود،

  • CDI چگونه می تواند پایان یابد؟

اتمام یا فسخ قرارداد، تنها با اراده یکی از طرفین (برکناری، استعفا، بازنشستگی، بازنشستگی داوطلبانه)، با توافق طرفین (به ویژه در چارچوب مکانیسم “فسخ قراردادی” که توسط قانون وجود دارد) می تواند فسخ شود.

 

CDD

توجه :

برای مقابله با پیامدهای اقتصادی و اجتماعی اپیدمی COVID-19، کارمندانی که دارای قراردادهای معین هستند، باید گواهی سلامت ارائه دهند یا باید واکسینه شوند، در صورت عدم رعایت تعهدات خود، ممکن است قرارداد کاری آنها به حالت تعلیق درآید.

قرارداد کار مدت معین (به زبان فرانسهLe contrat à durée déterminée) به صورت خلاصه  CDD، فقط برای اجرای یک کار خاص و موقت می باشد.

یک کارمند با قرارداد مدت معین می تواند جایگزین کارمندی شود که شرکت را برای همیشه ترک کرده است یا به طور دائم در آن جابجا شده است تا زمانی که جایگزین او با قراردادی بی پایان به کار گرفته شود.

استفاده از قراردادهای مدت معین برای مشاغل فصلی امکان پذیر است که بسته به ریتم فصول یا سبک زندگی جمعی، تکالیف آن هر ساله کم و بیش ثابت تکرار می شود. این به ویژه به بخش کشاورزی، صنایع کشاورزی-غذایی و گردشگری مربوط می شود.

قرارداد کار فصلی ممکن است شامل یک بند تمدید برای فصل بعد باشد. برای این نوع قراردادها زمانی که مدت قرارداد کار کمتر از یک ماه باشد، یک فیش حقوقی توسط کارفرما صادر می شود.

Le contrat de travail à temps partiel

قرارداد کار پاره وقت با کارمندی منعقد می شود که مدت زمان کار او کمتر از مدت قانونی یا قراردادی در شرکت باشد.

Le contrat vendanges

این نوع قرار معمولا برای مشاغلی در حوزه کشاورزی می باشد. کارهایی مانند : چیدن انگور، حمل هود و سبد، کار ذخیره سازی و تمیز کردن تجهیزات کشاورزی را انجام دهید.

تهیه و تنظیم : هانیه خسروان 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *